Grönare julbord - i år händer det!

18.12.2018

Hrmpfh...bilder på mat - ingen lätt historia. Anyways. Its all about the content right?

Varför ska vi få in mer grönsaker på julbordet?

I vårt klassiska julbord är grönsaker ett bortglömt kapitel tycker jag. Vi öser däremot på med mejeriprodukter gluten och socker. Alla tre driver på inflammation inuti oss och ger tyvärr inte kroppen mycket vettigt att jobba med. Januari, februari och mars är värsta årstiden för influensor, kräksjukor och förkylningar. Inte konstigt - vi har proppat kroppen full med grejer den inte behöver och glömt bort allt det viktiga. Vi tappar motståndskraft. Så i år blir det andra bullar! (Tyvärr kanske lite sent att undvika infektionerna 2019 - men babysteps tar oss mot en hälsosammare livsstil!) 

Vi behöver inte gå bananas men jag föreslår att vi adderar 4 bra grejer!

1. Som på bilden - grönkålsallad. Se recept längre ner!

2. Brysselkål och blomkålsallad med smak av apelsin. OBS! Byt ut sirap mot honung!

https://www.coop.se/recept/krispig-brysselkalsallad/

3. En vegetarisk auberginesill. Här hittar du recept:  https://www.javligtgott.se/vegansk-auberginesill-pa-fyra-satt 

4. Raw bollar med papparkakskrydda. Här hittar du recept: https://anja.elle.se/raw-pepparkaksbollar/


Recept grönkålsallad:

En skål:

Grönkål - 2 stora eller 3 små blad. Bryt sönder i mindre blad.

Rödkål - Så mycket du vill - skär i bitar

Mandel - hacka i lagom stora bitar

Granatäpplekärnor - finns frysta om du inte hinner mecka.

Massera grönkål och rödkål med lite olivolja.

Häll på dressing

Dressing:

1 tsk senap

1 msk äppelcidervinäger

3 msk olivolja

Salt o peppar

Lägg på mandel och granatäpple.

Pressa en skvätt citron över kalaset!