Tillskott - behövs de?

13.11.2018

Det kom just en forskning som säger att friska människor inte nödvändigtvis blir mindre sjuka i hjärt- och kärlsjukdomar eller cancer för att de tar D-vitamin och Omega 3. Men ingen har väl nånsin trott att ett litet piller gör hela skillnaden? Jag tror (och vet av egen erfarenhet) att kosttillskott tillsammans med rätt kost för din kropp blir en oslagbar kombo. Du kommer inte undan med att bara ta tillskotten. Samma sak som att du kommer inte undan med att bara äta rätt - du behöver träning, kärlek och mening för att finna hälsa. Det är kombon som ger dig framgång. Lite som ett dream teamwork. Men ju mer grönsaker och varierad kost du får i dig, desto färre kosttillskott behöver du ta - jag är absolut ingen fan av att ta en massa i onödan. Slöseri med resurser och pengar.

Så vad ska du ta för tillskott? Det är svårt att ge en rekommendation som gäller alla. Men mina allra trognaste är:

Omega 3 - livsnödvändiga fettsyror (EPA och DHA) vi inte får i oss tillräckligt av genom kosten. Fisk i all ära - men tyvärr är den odlade fisken snål på omega 3 pga hur den matats och odlats upp utan alger och plankton som de är skapta att äta. Istället för bra omega 3 fettsyror får du i dig antibiotika, gifter, färgämnen och annat du kan vara utan. Vild fisk? Visst - men svårt att få tag på och dyr - och då har vi tungmetallsproblemet istället. Du ska dessutom äta 2,5kg (bra) fisk i veckan för att komma upp i de nivåer du behöver. Svårt att göra rätt. Ljuset gick upp för mig efter en föreläsning med Dr. Barry Sears - som skrivit boken The Zone diet. Googla gärna hans videoklipp på youtube.

Efter lite fördjupning i ämnet omega 3 säljer jag en olja som håller mycket hög kvalitet. Mår folk bättre - JA! Det finns otroliga hälsofördelar som börjar märkas efter ett tag med oljan (oftast i kombo med bra kost). Håret, huden, naglar, lederna, hjärndimma som släpper - välmående celler med ett genomsläppligt cellmembran som forslar runt näring i din kropp istället för celler med hårt skal där näringen har svårt att ta sig in och de fria radikalerna svårt att ta sig ut. Vårt immunförsvar och hjärnan behöver fettsyrorna från omega 3.

D-vitamin - Den här årstiden är som bekant mörk. Vi har svårt att få tillräckligt med D-vitamin. Många har för låga halter D-vitamin den här årstiden vilket kan vara en orsak till att så många blir sjuka under vintern i det här lander (i kombo med att vi äter för mycket socker). Vårt immunförsvar behöver tillförsel av D-vit för att fungera som det ska. Säg inte att jag har sagt det här...men doserna som livsmedelsverket rekommenderar är ganska blygsamma... ; )

Probiotika - tarmen tarmen tarmen. Ingen har väl missat att om du satsar på god tarmhälsa så mår du bra. Tillförsel av bakterier samt fiber till tarmen ger dig större chans att dels hålla dig frisk (stor del av ditt immunförsvar sitter i tarmen - hur mycket tvistar de lärde om men typ 60-80%...bara en sån sak). Du kan köpa probiotika eller se till att mycket fermenterade grönsaker typ surkål, kimchi, dricka kombucha, äta kefir...

Så omega 3, D-vitamin och probiotika är mina käpphästar. Vill du anpassa tillskotten ännu mer till dig behöver man titta mer specifikt på vad just du behöver.

Och vill du veta mer om högkvalitativ Omega 3 olja mailar du mig.

Ida