Kan man prestera bättre med en välmående tarm? 

06.12.2018

Hur står det till med din tarm? Den frågan kan tyckas vara märklig för den som inte är ett hälsofreak...och det är ju inte gemeneman. Helt förståeligt. Alla kan ju inte vara det. 

Men jag är ganska säker på att alla vill vara på topp. Och att vara på topp handlar för mig om att kunna tänka klart. Klara av att ha många bollar i luften samtidigt. Känna sig glad och alert. Komma med bra idéer. Som kanske handlar om hur företaget du jobbar på ska utvecklas positivt? Den där workshopen eller mötet ni ska ha - hur vore det om du kände dig ännu piggare och klarare i hjärnan? En positiv stämning inombords. Vad skulle inte det göra för resultaten och din självkänsla? Och skulle det inte bli lite roligare att jobba då? Lite roligare att leva då? Om du var ditt bästa jag.

Vägen dit går delvis genom tarmen. Tar du hand om tarmen så påverkar det hela din kropp inklusive din hjärna. Matar du tarmen med mat de goda tarmbakterierna vill ha samt tar bort sådant de onda tarmbakterierna livnär sig på, ja då kommer du känna resultat. Det är ett långsiktigt arbete och lägger du in energi i det projektet så blir det pay off senare. Likna det vid ett projekt på jobbet. Ju mer energi och arbete du lägger ner på det desto bättre blir slutresultatet. Men är det något du sköter med vänsterhanden lite vid sidan av blir resultatet därefter.

Tarmens topp 3:

  • Grönsaker - satsa på krusiga grönsaker (grönkål, broccoli, blomkål..) och gröna blad.
  • Prebiotika (mat till de goda tarmbakterierna) - fibrer - lök, gröna bananer (utmärkt i smoothie), kall kokt potatis, jordärtskocka, oliver.
  • Probiotika (tillförsel av goda bakterier) - surkål, kimchi, kefir, probiotikapulver, kombucha (så sjukt gott)

Och tarmens värsta?

  • Socker. No doubt.

Satsa på att göra 2019 till ditt piggaste år genom att boosta din tarm. Vill du skräddarsy en lösning för just din kropp för ännu bättre resultat? Fullt möjligt!