Så tar du hand om din hjärna!

04.11.2018

Hjärnan. Visst tar vi den alltid för givet? Att den ska funka, hålla oss smarta och snabbtänkta. Hålla hela livet och fungera utan problem. Hjärnan får vi ju liksom inte ont i. Som ett knä eller en axel. Eller som nacken när vi suttit fel framför datorn, spänt oss eller suttit i drag. Det är inte som huden som säger till, blir röd och kliar när något inte är bra. 

Men hjärndimma kanske du känt av? När tankarna går trögt och man inte känner att man är med riktigt. Du har dåligt minne och har svårt att fokusera. Det betyder att både din hjärna och kroppen, ja hela systemet, försöker säga dig något. Men hur ska man veta hur man tar action på en sån sak?

Det blir så uppenbart med vissa delar av kroppen att de behöver omtanke vård och kärlek. Kanske är det därför det är så lätt att glömma bort hjärnan? Ett av våra absolut viktigaste organ.

Demens, Alzheimers och även Parkinsons är livsstilssjukdomar som drabbar hjärnan och är starkt kopplade till hur man har ätit och levt. Gener är en del, men en mycket större anledning är hur vi har påverkat vår hälsa genom livsstil. De senaste buden är att man kallar Alzheimers för Diabetes typ 3 då kopplingen till blodsockret och insulinresistens verkar vara tämligen stark. Fetma och Depression är andra varningsklockor som man ska lyssna på.

Hjärnan behöver omsorg och omtanke den också. Precis som allt annat i kroppen. Hjärnan ställer inte upp på ett oschysst spel och år av misshandel. Förr eller senare säger den ifrån och när symtomen kommer är det ofta för sent. Så mitt tips! Ta hand om din hjärna idag och ha större chans att förbli frisk och klar i knoppen senare i livet. Och förändring går att få till!

Med en hjärna som mår bra blir du gladare, hälsosammare, klokare och tar bättre beslut. Med en ohälsosam hjärna är det precis tvärtom.

Från en föreläsning den här veckan fick jag följande fakta och tips som jag vill dela med er;

Faktorer som påskyndar hjärnans åldrande:

Hjärnskador (slag, fall etc)

Droger och alkohol

Fetma

Sömnapné

Rökning och koffein

Diabetes

Gifter (besprutningar och ohälsosamma ämnen i tex taskiga skönhetsprodukter)

Näringsfattig mat / För mycket kalorier / Socker

Stress/Depression

Avsaknad av träning/fysisk aktivitet

Dåliga beslut

Låg samvetsgrannhet (låg självdisciplin, svårt att vara plikttrogen, dålig planering)

Ohälsosam social krets

Att inte veta om din hjärnas sårbarhet

Nu till lösningen!
Faktorer som växlar ner hjärnans åldrande:

Bra beslut

Samvetsgrannhet (självdisciplin, plikttrogen, planerande)

Positiv social krets

Skyddar hjärnan

Ren omgivning/miljö

Fysisk hälsa

Träning

8 timmars sömn

Lära sig något nytt

Hälsosam kost

Omega 3 tillskott

Grönt te

Tacksamhet

Stress management

I den senare sektionen har du många idéer att välja bland! Vilket är ditt första steg till en hälsosammare hjärna? 

Vill du har guidning för att få till förändring? Signa upp för en kostnadsfri och förutsättningslös hälsokonsultation med mig. Du hittar det under kontaktfliken!

Ida