Tid - vad har du för relation till tid?

20.11.2018

Tiden - är den med dig eller emot dig? Har du för mycket eller för lite? För mycket tid kan vara rent av provocerande för ofta är det på fel ställe. För lite tid ät något vi snarare har vant oss vid än accepterat.

Jag tänker mycket på tid just nu. Jag har mer tid än jag hade förut, samtidigt så har jag obegränsat med jobb att göra. Och det är bara jag som sätter reglerna. Tid har med kraven på sig själv att göra. Tid har med kärlek och omtanke att göra - mina barn får aldrig nog av tid med mig och ibland känns det som att ju mer tid jag ger dem desto mer vill de ha. Lite som socker. Ha ha. Tid har även med self-love att göra. Nöjd med min dag = nöjd med mig själv.

Jag planerar mina dagar timme för timme, ibland halvtimme för halvtimme, för att känna att jag gör rätt grej på rätt tidpunkt och för att känna att jag har gjort det jag tyckte verkade rimligt på morgonen. Jag planerar hela veckan övergripande och sätter mål för månaden som jag sneglar på i stort sett varje dag.

Med den planeringen stänger jag datorn lite nöjdare varje kväll och jag har lyckats få in träning. Det är träning som oftast ramlar ur mitt schema när jag har mycket omkring mig. Fast jag säger till mina kunder hur viktigt det är med träning. Alla vet ju det. Och ändå...

Här kommer 7 tips som kan få dig att känna dig lite mer kompis med tid.

- Fyll på din dag med tid och utrymme genom att komma ihåg att andas, ner i magen.

- Ändra sättet du pratar om tid. "Jag skapar tid". "Jag har tid".

- Skriv ner vad du gör med din tid. Lite knixigt men gör det en dag och se vad du lagt tid på. Mobilen, göra dig iordning, möten...

- Skriv ner 5 saker du verkligen bryr dig om. Ägnar du dig tillräckligt åt dessa? Byt ut något onödigt du lägger tid på mot något av dina viktigaste 5.

- Fokusera på 3 huvudsakliga grejer varje dag. Ta det tuffaste först.

- Använd en kalender istället för en to do lista. Blocka tid åt det du behöver göra.

- Delegera - frigör dig från sånt nån annan kan göra åt dig.

- Ägna dig inte åt perfektion - good enough.

Känslan av att ha tid minskar stress. Att reducera stress påverkar hälsan positivt. Så det så.

/Tidsoptimisten