Vad kan du ge ditt barn istället för Risifrutti och drickyoghurt?

28.10.2018

"Mamma, varför får vi aldrig Risifrutti?" Mitt svar kom den dagen mer som en suck. De vet egentligen svaret. De har lärt sig och jag tror faktiskt de förstår. Det gör mig varm i hjärtat. 

"Därför att en Risifrutti innehåller lika mycket socker som 10 sockerbitar" Minst. Vi pratar om socker i vår familj. Det är för ohälsosamt för att inte göra det. Vi är inte alls sockerfria och det har jag heller ingen plan på att införa - men socker är skit, det går inte komma ifrån.

I påskas erbjöd jag dem risifrutti istället för påskägg, effekten är ungefär den samma.
Efter en risifrutti skjuter barnets blodsocker i höjden och landar strax som en pannkaka. Som följd kommer tröttheten, okoncentrationen och suget efter mer sötsaker. Det är det som märks på utsidan. Det som inte märks som sker i cellerna är mycket värre. Det finns inte mycket i en risifrutti kroppen kan använda som bränsle. Inte ens riset. Riset är snabba kolhydrater och omvandlas snabbt till socker i kroppen. 

Varför är det inte bra med högt blodsocker? Förutom de märkbara effekterna som nämndes ovan skapar det på sikt inflammation och sk insulinresistens. Inflammation är den största boven till ohälsa och livsstilssjukdomar som fetma, cancer, hjärt och kärlsjukdomar, diabetes typ 2, demens. Man har också sett kopplingar till både autism och adhd.

Risifrutti, har jag förstått på min äldsta son, används som mellanmål i skolan (alltså medskickat av föräldrarna) och innan eller mellan träningar. När utskicket gällande sonens ishockeycup kom för ett tag sen med uppmaning att skicka med barnen mellanmål i form av risifrutti eller drickyoghurt förvånade min starka reaktion mig. Jag blev arg. Skitarg faktiskt. Vi måste vilja ge våra barn det bästa bränslet för en dag i skolan eller innan en träning. Beror det på okunskap eller lathet? Att det måste gå snabbt och att man inte orkar ta fighten? Du hinner inte? När ska du hinna då? När är det dags att ta tag i barnens hälsa?

Hur gör man? Ingen förändring görs över en natt. Det vet vi. Men små steg mot en bättre kost klarar de av, barnen. Frågan är om vi vuxna klarar av det? Ofta är barnen mer förändringsbenägna än vuxna. Så har vi som föräldrar rätt inställning och visar beslutsamhet hakar de ofta på. Jo faktiskt. Med större intresse och nyfikenhet än du kan ana. Jag blir alltid förvånad hur snabbt våra barn ställer om när vi inför något nytt. Tex när vi drog upp dem ur leverpastejsmackträsket.

Vad kan vi ge dem istället? Använd dig av utfasningsmetoden. Fundera på vilken som är ditt barns favoritgrönsak. Eller fråga dem! Skicka med en burk uppskurna favvogrönsaker. I tillägg till risifruttin. Så får kroppen något att jobba med. Nästa gång också, igen och igen. Tredje gången struntar du i risifruttin och skickar med bara grönsakerna. Snacka lite hemma om vad kroppen behöver för att fungera. Vad vill barnet med sin hockey, fotboll tennisträning? Ha roligare? Orka mer? Bli snabbare? Vad kroppen vill ha inför en skoldag och innan och efter en träning. Hur skarpa vi blir i hjärnan med rätt bränsle. Tro mig de lyssnar och vill gärna bli smarta. 

Hitta andra mellanmål. Smoothies tex. I smoothies kan man smyga ner en bit avokado eller lite kokosolja utan att nån märker och har ni, precis som vi, ett barn som genomskådar allt med sina genialiska små smaklökar får man börja med små mängder och successivt öka. Täcka smaken med mer frysta jordgubbar, fryst mango, kanel, vaniljpulver eller kardemumma. Så märks inte kokosoljan eller avokadobiten och barnet har fått en dos nyttigt fett att använda som bränsle. Och nästa gång du handlar och hittar gröna bananer så köper du dem, skär upp dem i bitar och fryser ner att använda till smoothies. Där har du en grym källa till fibrer för ditt barn. Tack Foodpharmacy för den! Andra mellanmål som är lite lättare att skicka med är powerbars - med bra ingredienser - bananpannkaka (mixa 2 ägg, 1 banan, lite salt och ev vaniljpulver och stek på svag värme) eller bananhavrekakan. Mosa en banan, blanda ner havregryn (typ 2 dl) lite salt, en klick smör och en klick kokosolja. Forma lagom stora kakor på bakplåtspapper. Grädda i ugn på 150 grader i 10-15 min. Smarr! 

Det går att hitta alternativ till Risifruttin. Om vi bara vill och förstår varför!

Har du tips på braiga mellanmål? Kommentera gärna!